~~assalamualaikum~~


Thursday, February 3, 2011

Modul Sitologi dalam ingatan...

Alhamdulillah...berakhir bulan Januari,bermakna saya telah berjaya melaksanakan tanggungjawab untuk memenuhi SEBUAH lagi  buku log bagi Latihan dan Pengurusan (BPL) Kementerian Kesihatan Malaysia..
bila  berpraktikal ini..paling memeritkan bagi saya..nak lengkapkan buku log..sebenarnya dengan silibus yang baru,yang ditingkat berbeza dari senior2 MLT sebelum ini,buku log nie amat menitikberatkan setiap seksyen yang ada di dalam makmal...ya,amat bagus dan lebih tersusun..tapi..ya,ada jugak tapinya..hehehe
di makmal saya perlu melakukan kerja,sampel datang banyak dari klinik2 kesihatan sehingga tidak berkesempatan nk belek2 buku log..nak isi yang mana satu..TAPI,(aiseh  ade lagi)..akhirnya dapat juga lengkapkannya..rasa LEGAAAA..ALHAMDULILLAH..
bila staff nak turunkan tandatanagn pegesahan,mereka akan bertanya-tanya..

''lain benar buku log kamu sekarang..bagus..setiap seksyen dalam makmal dihuraikan.Siap ada senarai semak!!..''


wah,kembang kempis(bangga) jugak saya dan rakan2.Kami cuba terangkan ini silibus baru yang BPL buat..
*THANKS BPL..nnti2 elaun nak ek..huhuhuu..

Ingin saya kongsikan serba sedikit tentang Makmal Sitologi..
sebenarnya Makmal Sitologi menekan aspek pendiagnosan gynae sitologi,non gynae sitologi dan Fine Needle Aspirate (FNAC)..iaitu berkaitan dengan kajian morfologi sel yang melibatkan hanya sel-sel di organ pembiakan wanita sahaja.Ujian untuk kajian sel di organ wanita ini dikenali sebagai PAP SMEAR..

apa itu PAP SMEAR?
harap semua pernah dengar perkataan pap smear..sesetengah orang memanggilnya memogram..(kalu xsilap saya)
pap smear adalah ujian Papanicolau iaitu mengambil sedikit kikisan pada sel pangkal servik wanita( yg dah kahwen yer) dan dihantar ke makmal sitologi untuk pengesanan sel-sel abnormal yang berpotensi menjadi kanser servik.
takut bukan mendengarnya?namun secara profesional,kita sebagai wanita yang telah berkahwin perlu melakukan ujian ini bagi mengelakkan kanser servik ini..

kehadiran sel abnormal yang perlu diambil berat

Bagi bidang MLT..
 mikroskop adalah teman karib di sini..Setaip sampel yang diambil akan diagnos melalui mikroskop.Hanya pakar patologist yang layak memgeluarkan keputusan.Namun,sebagai MLT,saya juga perlu memberi komen atas morfologi sel.Semua sel ini adalah basic yang perlu saya ketahui.Untuk menjadi pakar dalam melihat sel,bukan setahun dua,memakan masa yang lama.Kita perlu yakin dengan apa yang kita lihat bagi mengeluarkan keputusan makmal kerana ini melibatkan nyawa orang..

satu lagi pengalaman yang tidak dapat saya lupakan...
apabila berada di Makmal Sitologi..aktiviti outstation yg best..heheh..ke Klinik Pakar..
Di sini saya akan membantu MLT yang berpengalaman melakukan FNAC bagi pesakit..Sampel pesakit akan diambil..FNAC merujuk kepada Fine Neeedle Aspirate Cytology yang melibatkan pesakit memerlukan sampel segera.Doktor akan mengambil sampel.Antaranya di breast,lymp nodes,thyroid dll..MLT akan melakukan pencelupan Diff Quick untuk menentukan kehadiran sel malignan atau benign.wa..menarik bukan..??
di klinik pakar HSB

ya..bagi saya pengalaman di Sitologi amat menarik..bagai wanita,Sitologi amat berguna untuk kita pelajari.wanita terdedah dengan kanser servik..breast cancer..rasa menarik untuk mendalami ilmu Sitologi.Namun apa yang saya perhatikan,doktor pakar di HSB,terdiri dari kaum adam..huhuhu..di makmal sitologi,MLT yang ada sijil CT (IAC) adalah MLT lelaki..namun pakar patologi HSB wanita..hehhehe

sijil CT (IAC) adalah sijil bertaraf antarabangsa bagi mereka yang pakar dalam melihat sel..setanding pakar patologi..

adakah masih menanti sorang lagi MLT yang ada CT (IAC) dilahirkan..???
ya,insyaALLAH..saya berminat utk mendalami ilmu SITOLOGI..( ^ __^ )

2 comments:

  1. akhwatifillah... wah!!! seronoknya dpt lihat blog akak.. best sgt... doakn kitorg, bkal2 mlt dr KTMPKL a.k.a IMR nie jgk yer... moga akak truz success... mmmuahhhhhh... >_< -SEM 2-

    ReplyDelete
  2. syukran..heheh..yeke adik..chaiyok k..insyaALLAH..pakat doa kita sume lulus..insyaALLAH..julai 2011 nie akak sem6..jumpe di KTMP..=)

    ReplyDelete